kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵

درگیری پلیس با معترضان در یک شهر بزرگ برزیل

بیش از یک هزار نفر از مردم برزیل در شهر ریودوژانیرو علیه افزایش کرایه حمل و‌نقل تظاهرات کرده و با پلیس درگیر شدند.
بیش از یک هزار نفر از مردم برزیل در شهر ریودوژانیرو علیه افزایش کرایه حمل و‌نقل تظاهرات کرده و با پلیس درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بیش از یکهزار نفر از مردم ریودوژانیرو برزیل در اعتراض به افزایش 9درصدی کرایه اتوبوس تظاهرات کرده و با پلیس درگیر شدند. این تظاهرات پس از آن برگزار شد که شهردار ریودوژانیرو کرایه اتوبوس را افزایش داد.
مردم در اعتراض به افزایش این کرایه اتوبوس و مترو ابتدا در مقابل کلیسا جامع ریودوژانیرو تجمع کردند و از آنجا به سوی ایستگاه مرکزی مترو این شهر حرکت کردند. معترضان از روی نرده‌ها پریدند و وارد ایستگاه شدند که با مقابله پلیس مواجه شده و کار به درگیری کشید. پلیس به منظور پراکنده کردن جمعیت از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کرد اما معترضان با پرتاب سنگ و تخریب دستگاه‌های ارائه بلیت واکنش نشان دادند.
معترضان فریاد می‌زدند که اجازه نخواهند داد کرایه اتوبوس و مترو افزایش یابد.
برزیل از ماه ژوئن 2013 با تظاهرات مردم در مخالفت با برگزاری جام‌جهانی فوتبال در این کشور روبه‌رو شده است. تظاهرکنندگان برزیلی به هزینه‌های سرسام‌آور برگزاری جام‌جهانی فوتبال 2014 اعتراض دارند. آنها معتقدند این پول فقط باید صرف امور درمانی، آموزشی، حمل و نقل و مسکن برای مردم برزیل شود.
برگزارکنندگان المپیک 2004 در یونان و جام‌جهانی فوتبال 2009 آفریقای‌جنوبی به مردم این کشورها وعده رونق اقتصادی داده بودند اما عکس آن اتفاق افتاد و مردم برزیل نگران عواقب برگزاری پر هزینه جام‌جهانی فوتبال و المپیک 2016 در کشورشان هستند.
در همین حال رئيس جمهور سابق برزیل درباره اعتراض‌های مردم کشورش گفت که این اعتراض‌ها تهدیدی برای برگزاری جام‌جهانی فوتبال نخواهد بود.
«لولا دایسلوا» برزیل را کشوری دموکراتیک دانست که مردم در آن حق اعتراض دارند. او گفت که دموکراسی قراردادی برای سکوت نیست بلکه برای پیروزی است.
رئيس جمهور سابق برزیل که بنیانگذار رونق اقتصادی در این کشور بود، خاطر نشان کرد که اعتراض به برگزاری جام‌جهانی فوتبال یا المپیک مسئله بسیاری از شهرهای دنیا بوده است که میزبان این رویدادها بوده‌اند. بنابراین اعتراض‌های مردم برزیل هم موجب نمی‌شود میزبانی جام‌جهانی فوتبال 2014 برای برزیل از بین برود.